Studia podyplomowe

Cel
Nasze studia organizowane przez Wyższą Szkołę Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa w Poznaniu mają na celu typowo praktyczną naukę zawodu dziennikarza w prasie, radiu i telewizji. Zajęcia prowadzone przez dziennikarzy, redaktorów i specjalistów ds. promocji uczą zbierania informacji, opracowywania tematu, sposobów jego sprzedania, wypromowania tematu. Rozwijają umiejętności pisania tekstów i redagowania informacji dla różnego typu mediów. Studia doskonalą umiejętności zbierania informacji do tekstów, pisania i redagowania różnych form dziennikarskich stosowanych w mediach, takich jak: tekst informacyjny, felieton, komentarz, recenzja, reportaż, wywiad itd. Doskonalą umiejętności związane z prowadzeniem rozmowy o tekstach i ich oceną; uczą prowadzenia własnej gazety, strony internetowej czy rozgłośni radiowej. Studia umożliwiają odbycie stażu w „Gazecie Wyborczej”.

Uczestnicy
Studia skierowane są dla osób oraz pracowników instytucji prowadzących bądź planujących prowadzić własną gazetę, stronę internetową, rozgłośnię radiową szkolną, zakładową, branżową, uczelnianą, samorządową. Zainteresują wszystkich, którzy chcą rozwijać swoje umiejętności pisarskie, zamierzają pracować w różnego typu mediach, lub z mediami (rzeczników prasowych, pracowników PR, prawników). Studia przeznaczone są również dla osób pragnących doskonalić swoje umiejętności komunikowania się (menagerów, kierowników zespołów, szefów projektów itp.) oraz pracowników agencji reklamowych, którzy chcą rozumieć mechanizmy, jakimi kierują się media. 

Wykładowcy
Kadrę dydaktyczna stanowią dziennikarze z wieloletnim doświadczeniem zawodowym, trenerzy związani z mediami oraz specjaliści od reklamy, PR czy prawa prasowego. Należą do nich m.in. Marcin Kącki - Dziennikarz Roku 2007, Jacek Hugo Bader - reporter Gazety Wyborczej, Błażej Wandtke - dawniej dziennikarz śledczy GW, potem miesięcznika PRESS, dziś twórca cyklu „Tajemnice Poznania” w Telewizji WTK, wydawca „Pulsu Dnia” , Remigiusz Koziński – dyrektor programowy WTK, Roman Wawrzyniak – redaktor naczelny WTK, Mariola Kaźmierczak – dziennikarka PAP.
Naszymi gośćmi specjalnymi będą m.in.: Piotr Frydryszek - długoletni prezes Radia Merkury, Marian Marek Przybylski – prezes Oficyny Wydawniczej Wielkopolski (wydawca "Głosu Wielkopolskiego" i "Gazety Poznańskiej"), prezes zarządu Instytutu Edukacji Europejskiej, Krzysztof Szydłowski – prezes zarządu WTK,  Witold Kundzewicz – członek zarządu WTK, szef epoznan.pl, Lena Bretes - była kierownik redakcji informacji "Teleskop" oraz "Kuriera" TVP3, wydawca i szefowa "Wiadomości", od 2009 dyrektor TVP Poznań.

Program

1. Jak być lubianym - media a polityka, wykład  inauguracyjny poprowadzi Małgorzata Niezabitowska (4 godz.)
2. Jak się na mediach robi biznes (10 godz.)
Prowadzą Marian Marek Przybylski - prezes Oficyny Wydawniczej Wielkopolski (wydawca "Głosu Wielkopolskiego" i "Gazety Poznańskiej"), Krzysztof Szydłowski – prezes zarządu WTK.
  • współczesny rynek mediów
  • modele biznesowe
  • prawne uwarunkowania działalności mediów
  • tendencje rozwojowe
3. Redaktorska kuchnia - dziennikarstwo śledcze (18 godz.) 
Naszymi gośćmi będą Marcin Kąck GW i Mariola Kaźmierczak PAP.

  • sposoby zbierania informacji
  • konstruowanie i pisanie tekstów informacyjnych, lidów i tytułów,  rola słów-kluczy w konstrukcji tytułów (ćwiczenia)
  • redagowanie, informacja gazetowa, radiowa, telewizyjna, internetowa
  • dziennikarstwo śledcze i prowokacja w mediach
4. Publicystyka w mediach: komentarz, felieton, reportaż, wywiad (26 godz.)
Zajęcia wraz z nami poprowadzą Błażej Wandtke WTK, Jacek Hugo Bader GW, Piotr Frydryszek Radio Merkury

  • publicystka w telewizji (wykład i warsztaty w siedzibie Telewizji WTK)
  • publicystyka prasowa (ćwiczenia)
  • publicystyka radiowa (wykład i warsztaty radiowe)
5. Internet bez tajemnic - jak zarabiać na własnym serwisie (18 godz.) Naszym gościem będzie Witold Kundzewicz WTK
  • portale znane i mniej znane
  • portale społecznościowe: na czym polega ich sukces i fenomen? jak je tworzyć?
  • gazeta papierowa a internetowa – specyfika, różnice (ćwiczenia)
  • interaktywność: przyszłość mediów elektronicznych
6. Przekraczanie granic - etyka i prawo prasowe - rola fotografii prasowej (18 godz.)
Zajęcia poprowadzą też Piotr Skórnicki fotograf GW, Marcin Wojcieszak, prawnik gazety

  • strategia sprzedaży informacji w tabloidach
  • fotografia w mediach
  • konfrontacja sposobu pisania w „Fakcie” i „Gazecie Wyborczej” (ćwiczenia)
  • przekraczanie granic etycznych, czyli kiedy i w jaki sposób można ingerować w życie prywatne osób publicznych
7. Promocja w mediach (18 godz.) Współprowadzącymi zajęcia będą Remigiusz Koziński WTK, Jacek Kąkol GW
  • akcje promocyjne
  • specyfika gazety ogólnopolskiej - działasz lokalnie, myślisz globalnie
  • media elementem małych ojczyzn (gazeta w dzielnicach)
  • kampanie wizerunkowe największych koncernów medialnych
  • akcja promocyjna i sposoby jej przeprowadzania (ćwiczenia)
8. Psychologia komunikacji - jak skutecznie rozmawiać, dziennikarstwo sportowe - dlaczego oni mówią inaczej (18 godz.)
Zajęcia poprowadzą Zbigniew Mamys, były dziennikarz Gazet Poznańskiej i Wyborczej, obecnie trener, Radosław Nawrot GW

  • rozmowa kwalifikacyjna w redakcji (ćwiczenia)
  • sytuacja  dziennikarz – informator (ćwiczenia)
  • mowa ciała, wykorzystanie ukształtowania przestrzeni (ćwiczenia)
  • sposoby opracowywania tematu w sytuacji zebrania redakcyjnego (ćwiczenia)
  • dziennikarstwo sportowe 
9. Kolegium redakcyjne - wydajemy gazetę (18 godz.)
Warsztaty poprowadzi Mariusz Spica GW

  • makiety i szata graficzna w gazetach informacyjnych, tabloidach, tygodnikach, miesięcznikach
  • praktyczna nauka sposobu sprzedawania informacji
  • redagowanie gazety
10. Redakcja od kuchni - zwiedzanie „Gazety Wyborczej” w Poznaniu (16 godz.)
  • struktura przestrzeni redakcji, zakresy obowiązków i zadań   
  • tryb produkcji „Gazety’ w ciągu dnia
  • demonstracja prezentacji komputerowych na temat historii GW ogólnopolskiej i poznańskiej 
11. Spotkania ze znanymi postaciami świata mediów  (10 godz.)
Lena Bretes TVP, Roman Wawrzyniak WTK, Piotr Talaga Głos Wlkp

12. Seminaria (8 godz.)
 
Czas trwania: 2 semestry (182 godz.)

Partnerzy projektu:


Gazeta Wyborcza
Największa opiniotwórcza gazeta w Polsce. Powstała w 1989 r. jako platforma pierwszych demokratycznych wyborów do parlamentu. Dziś jest najchętniej kupowaną i czytaną opiniotwórczą gazetą codzienną, ukazującą się w 23 miastach Polski, wzbogaconą o szereg popularnych dodatków tematycznych, a serwis internetowy Wyborcza.pl jest najpopularniejszą stroną tytułu prasowego w polskim internecie.


Telewizja WTK
Największa telewizja komercyjna w Wielkopolsce, mająca 12-letnie doświadczenie na rynku mediów, utrzymująca pozycję lidera na rynku mediów lokalnych – 91% ankietowanych posiadających dostęp do telewizji regionalnej deklaruje, że informacje o Poznaniu czerpie z telewizji WTK. Rytm stacji wyznacza wieczorne pasmo informacyjne, zawierające serwisy informacyjne, kulturalne, komunikacyjne, pogodowe i sportowe. Pozostałą część programu wypełniają programy studyjne i magazyny tematyczne.


Portal Epoznan.pl
Założony w 2002 roku największy portal informacyjny o Poznaniu. Zawiera informacje z życia Wielkopolski, bazę firm, serwis ogłoszeniowy, forum, a także pierwszy w Polsce serwis informujący o korkach na żywo (aktualizacja co 15 minut). Miesięcznie serwis odwiedza ponad 240 tysięcy unikalnych użytkowników, generując przeszło 4 miliony odsłon. Wg. badania przeprowadzonego przez Expert Monitor w marcu 2010 roku, aż 57% internautów w Poznaniu wskazuje Portal Epoznan.pl jako pierwsze źródło informacji o Poznaniu w Internecie.


Radio Merkury
Radio Merkury S.A.- Polskie Radio Regionalna Rozgłośnia w Poznaniu  to  najstarsza poznańska stacja radiowa – sukcesor przedwojennego  „Radja Poznańskiego”. Rozpoczęła działalność  24 kwietnia 1927 roku.
Dziś Radio Merkury to  jedna z największych   rozgłośni regionalnych Polskiego Radia. Swoim zasięgiem obejmuje cała Wielkopolskę i  codziennie   ma  od 160 do 200  tysięcy  słuchaczy. W  programie między innymi: aktualności  z  Wielkopolski, relacje z  wydarzeń kulturalnych, słuchowiska, reportaże, transmisje sportowe oraz dużo muzyki rozrywkowej i poważnej. 

Organizacja nauki
Studia podyplomowe trwają 9 miesięcy. Zajęcia są realizowane w trakcie 9-10 zjazdów i trwają od piątku (od godz. 16.30) do niedzieli (do godz. 16.00). Spotkania odbywają się średnio raz w miesiącu w budynku WSNHiD w Poznaniu przy ul. gen. T. Kutrzeby 10.

Warunki zaliczenia
Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolegium redakcyjnego oraz z pracy zaliczeniowej, która będzie miała formę: tekstu prasowego, telewizyjnego, materiału internetowego lub radiowego . Absolwenci uzyskują, przewidziane ustawą, świadectwo ukończenia Studiów Podyplomowych Wyższej Szkoły Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa.

Wysokość opłat
Opłata za naukę w WSNHiD składa się z jednokrotnej, bezzwrotnej opłaty wpisowej w wysokości 300 zł oraz czesnego. Czesne za studia można wpłacać w zależności od wybranego systemu rat: 4500 zł (płatne w 1 racie), 2400 zł (płatne w 2 ratach) lub 500 zł (płatne 10 ratach).

Chcesz się zapisać – przejdź na stronę WSNHiD