Studia podyplomowe
Cel
Nasze studia organizowane przez Wyższą Szkołę Nauk Humanistycznych i
Dziennikarstwa w Poznaniu mają na celu typowo praktyczną naukę zawodu
dziennikarza w prasie, radiu i telewizji. Zajęcia prowadzone przez
dziennikarzy, redaktorów i specjalistów ds. promocji uczą
zbierania informacji, opracowywania tematu, sposobów jego
sprzedania, wypromowania tematu. Rozwijają umiejętności pisania
tekstów i redagowania informacji dla różnego typu
mediów. Studia doskonalą umiejętności zbierania informacji do
tekstów, pisania i redagowania różnych form
dziennikarskich stosowanych w mediach, takich jak: tekst informacyjny,
felieton, komentarz, recenzja, reportaż, wywiad itd. Doskonalą
umiejętności związane z prowadzeniem rozmowy o tekstach i ich oceną;
uczą prowadzenia własnej gazety, strony internetowej czy rozgłośni
radiowej. Studia umożliwiają odbycie stażu w „Gazecie
Wyborczej”.
Uczestnicy
Studia skierowane są dla osób oraz pracowników instytucji
prowadzących bądź planujących prowadzić własną gazetę, stronę
internetową, rozgłośnię radiową szkolną, zakładową, branżową,
uczelnianą, samorządową. Zainteresują wszystkich, którzy chcą
rozwijać swoje umiejętności pisarskie, zamierzają pracować w
różnego typu mediach, lub z mediami (rzeczników
prasowych, pracowników PR, prawników). Studia
przeznaczone są również dla osób pragnących doskonalić
swoje umiejętności komunikowania się (menagerów,
kierowników zespołów, szefów projektów
itp.) oraz pracowników agencji reklamowych, którzy chcą
rozumieć mechanizmy, jakimi kierują się media.
Wykładowcy
Kadrę dydaktyczna stanowią dziennikarze z wieloletnim doświadczeniem
zawodowym, trenerzy związani z mediami oraz specjaliści od reklamy, PR
czy prawa prasowego. Należą do nich m.in. Marcin Kącki - Dziennikarz
Roku 2007, Jacek Hugo Bader - reporter Gazety Wyborczej, Błażej Wandtke
- dawniej dziennikarz śledczy GW, potem miesięcznika PRESS, dziś
twórca cyklu „Tajemnice Poznania” w Telewizji WTK,
wydawca „Pulsu Dnia” , Remigiusz Koziński – dyrektor
programowy WTK, Roman Wawrzyniak – redaktor naczelny WTK, Mariola
Kaźmierczak – dziennikarka PAP.
Naszymi gośćmi specjalnymi będą m.in.: Piotr Frydryszek - długoletni
prezes Radia Merkury, Marian Marek Przybylski – prezes Oficyny
Wydawniczej Wielkopolski (wydawca "Głosu Wielkopolskiego" i "Gazety
Poznańskiej"), prezes zarządu Instytutu Edukacji Europejskiej,
Krzysztof Szydłowski – prezes zarządu WTK, Witold
Kundzewicz – członek zarządu WTK, szef epoznan.pl, Lena Bretes -
była kierownik redakcji informacji "Teleskop" oraz "Kuriera" TVP3,
wydawca i szefowa "Wiadomości", od 2009 dyrektor TVP Poznań.
Program
2. Jak się na mediach robi biznes (10 godz.)
Prowadzą Marian Marek Przybylski - prezes Oficyny Wydawniczej Wielkopolski (wydawca "Głosu Wielkopolskiego" i "Gazety Poznańskiej"), Krzysztof Szydłowski – prezes zarządu WTK.
- współczesny rynek mediów
- modele biznesowe
- prawne uwarunkowania działalności mediów
- tendencje rozwojowe
Naszymi gośćmi będą Marcin Kąck GW i Mariola Kaźmierczak PAP.
- sposoby zbierania informacji
- konstruowanie i pisanie tekstów informacyjnych, lidów i tytułów, rola słów-kluczy w konstrukcji tytułów (ćwiczenia)
- redagowanie, informacja gazetowa, radiowa, telewizyjna, internetowa
- dziennikarstwo śledcze i prowokacja w mediach
Zajęcia wraz z nami poprowadzą Błażej Wandtke WTK, Jacek Hugo Bader GW, Piotr Frydryszek Radio Merkury
- publicystka w telewizji (wykład i warsztaty w siedzibie Telewizji WTK)
- publicystyka prasowa (ćwiczenia)
- publicystyka radiowa (wykład i warsztaty radiowe)
- portale znane i mniej znane
- portale społecznościowe: na czym polega ich sukces i fenomen? jak je tworzyć?
- gazeta papierowa a internetowa – specyfika, różnice (ćwiczenia)
- interaktywność: przyszłość mediów elektronicznych
Zajęcia poprowadzą też Piotr Skórnicki fotograf GW, Marcin Wojcieszak, prawnik gazety
- strategia sprzedaży informacji w tabloidach
- fotografia w mediach
- konfrontacja sposobu pisania w „Fakcie” i „Gazecie Wyborczej” (ćwiczenia)
- przekraczanie granic etycznych, czyli kiedy i w jaki sposób można ingerować w życie prywatne osób publicznych
- akcje promocyjne
- specyfika gazety ogólnopolskiej - działasz lokalnie, myślisz globalnie
- media elementem małych ojczyzn (gazeta w dzielnicach)
- kampanie wizerunkowe największych koncernów medialnych
- akcja promocyjna i sposoby jej przeprowadzania (ćwiczenia)
Zajęcia poprowadzą Zbigniew Mamys, były dziennikarz Gazet Poznańskiej i Wyborczej, obecnie trener, Radosław Nawrot GW
- rozmowa kwalifikacyjna w redakcji (ćwiczenia)
- sytuacja dziennikarz – informator (ćwiczenia)
- mowa ciała, wykorzystanie ukształtowania przestrzeni (ćwiczenia)
- sposoby opracowywania tematu w sytuacji zebrania redakcyjnego (ćwiczenia)
- dziennikarstwo sportowe
Warsztaty poprowadzi Mariusz Spica GW
- makiety i szata graficzna w gazetach informacyjnych, tabloidach, tygodnikach, miesięcznikach
- praktyczna nauka sposobu sprzedawania informacji
- redagowanie gazety
- struktura przestrzeni redakcji, zakresy obowiązków i zadań
- tryb produkcji „Gazety’ w ciągu dnia
- demonstracja prezentacji komputerowych na temat historii GW ogólnopolskiej i poznańskiej
Lena Bretes TVP, Roman Wawrzyniak WTK, Piotr Talaga Głos Wlkp
12. Seminaria (8 godz.)
Czas trwania: 2 semestry (182 godz.)
Partnerzy projektu:
Największa opiniotwórcza gazeta w Polsce. Powstała w 1989 r. jako platforma pierwszych demokratycznych wyborów do parlamentu. Dziś jest najchętniej kupowaną i czytaną opiniotwórczą gazetą codzienną, ukazującą się w 23 miastach Polski, wzbogaconą o szereg popularnych dodatków tematycznych, a serwis internetowy Wyborcza.pl jest najpopularniejszą stroną tytułu prasowego w polskim internecie.
Telewizja WTK
Największa telewizja komercyjna w Wielkopolsce, mająca 12-letnie doświadczenie na rynku mediów, utrzymująca pozycję lidera na rynku mediów lokalnych – 91% ankietowanych posiadających dostęp do telewizji regionalnej deklaruje, że informacje o Poznaniu czerpie z telewizji WTK. Rytm stacji wyznacza wieczorne pasmo informacyjne, zawierające serwisy informacyjne, kulturalne, komunikacyjne, pogodowe i sportowe. Pozostałą część programu wypełniają programy studyjne i magazyny tematyczne.
Portal Epoznan.pl
Założony w 2002 roku największy portal informacyjny o Poznaniu. Zawiera informacje z życia Wielkopolski, bazę firm, serwis ogłoszeniowy, forum, a także pierwszy w Polsce serwis informujący o korkach na żywo (aktualizacja co 15 minut). Miesięcznie serwis odwiedza ponad 240 tysięcy unikalnych użytkowników, generując przeszło 4 miliony odsłon. Wg. badania przeprowadzonego przez Expert Monitor w marcu 2010 roku, aż 57% internautów w Poznaniu wskazuje Portal Epoznan.pl jako pierwsze źródło informacji o Poznaniu w Internecie.
Radio Merkury
Radio Merkury S.A.- Polskie Radio Regionalna Rozgłośnia w Poznaniu to najstarsza poznańska stacja radiowa – sukcesor przedwojennego „Radja Poznańskiego”. Rozpoczęła działalność 24 kwietnia 1927 roku.
Dziś Radio Merkury to jedna z największych rozgłośni regionalnych Polskiego Radia. Swoim zasięgiem obejmuje cała Wielkopolskę i codziennie ma od 160 do 200 tysięcy słuchaczy. W programie między innymi: aktualności z Wielkopolski, relacje z wydarzeń kulturalnych, słuchowiska, reportaże, transmisje sportowe oraz dużo muzyki rozrywkowej i poważnej.
Organizacja nauki
Studia podyplomowe trwają 9 miesięcy. Zajęcia są realizowane w trakcie 9-10 zjazdów i trwają od piątku (od godz. 16.30) do niedzieli (do godz. 16.00). Spotkania odbywają się średnio raz w miesiącu w budynku WSNHiD w Poznaniu przy ul. gen. T. Kutrzeby 10.
Warunki zaliczenia
Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolegium redakcyjnego oraz z pracy zaliczeniowej, która będzie miała formę: tekstu prasowego, telewizyjnego, materiału internetowego lub radiowego . Absolwenci uzyskują, przewidziane ustawą, świadectwo ukończenia Studiów Podyplomowych Wyższej Szkoły Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa.
Wysokość opłat
Opłata za naukę w WSNHiD składa się z jednokrotnej, bezzwrotnej opłaty wpisowej w wysokości 300 zł oraz czesnego. Czesne za studia można wpłacać w zależności od wybranego systemu rat: 4500 zł (płatne w 1 racie), 2400 zł (płatne w 2 ratach) lub 500 zł (płatne 10 ratach).
Chcesz się zapisać – przejdź na stronę WSNHiD